Vi är otroligt fokuserade på statistik, kunddata och analys inom dagens marknadsföring. Inte konstigt med tanke på vad digitaliseringen ger för möjligheter till det idag. Ibland glöms det kreativa berättandet bort. Bilden har och kommer alltid vara ett av våra bäst berättande medium när vi vill kommunicera i reklam, content och inom journalistiken.
Jag har varit med länge inom marknadsföringens värld, ända ifrån den tiden då art directors verkligen kunde göra skillnad med sitt uttryck i val av bilden på reklambyråerna. Rätt val av bild och en riktigt bra rubrik och man hade skapat det ”tredje språket”. Det hantverket blir aldrig för gammalt, tvärtom. I den digitala världen, där alla företag kan agera som egna publicister, blir förmågan att berätta via bilder ännu viktigare i det brus av snabbrörlig kommunikation som vi träffas av varje dag i sociala medier och på webben. Idag går det för snabbt. Man publicerar saker ”på uppstuds” och arbetet med att hitta bilden, den som verkligen ska beröra mottagarna hinns inte med. Eller ännu värre, kompetensen finns inte heller hos publicisterna. Jag efterlyser därför ”old school” bildhantverket igen hos alla kommunikatörer där ute.
Och vad har mitt bildval att göra med det här blogginlägget undrar du? Jo, det här är ett privat exempel på hur jag med en enda bild, berättade om min son Calles konfirmation i Strömstad i slutet på juni. Calle och hans svärfar Lasse hade precis avslutat Princesstårtan till kyrk-kaffet och reste sig för att gå. Jag bad att få ta bilden, därför att glädjen hos Lasse och Calle fanns där, otvingad och direkt. Två generationer på den stora dagen. Ingen kan heller ta minste på stoltheten hos fotografen över sin son och svärfar. Det gjorde bilden. Jag har aldrig fått mera likes och uppmärksamhet när jag publicerade bilden med bildtext på Facebook och Instagram någonsin. Jag undrar nu hur den fungerar på Linkedin? Hade du läst ända hit utan mitt bildval?