En del tror att content marketing ingår i det flummiga begreppet ”varumärkesbyggande aktiviteter”. D v s satsningar i marknadsföring som enbart ger effekt på försäljningen, när det fått verka ut en tid. Så är det inte om man använder sitt innehåll på ett kommersiellt rätt sätt, det kan nämligen ge omedelbara sälj-leads att konvertera till försäljning. Ett buzz word som florerat i några år nu är Marketing Automation och jag kommer med detta inlägg att försöka förklara vad detta är för dig under minuten läsning.
I korthet innebär det följande; man implementerar en relativt enkel mjukvara till sin hemsida som kan läsa av kundernas elektroniska fotspår som lämnas beroende på vad kunderna gör med ditt innehåll. Exempelvis, om du har producerat en guide som kan tankas ned av de kunder som lämnat sin e-post adress, så kan du följa dessa kunders andra beteenden på hemsidan, exempelvis om de senare har läst ditt senaste blogginlägg, artikel eller tittat på din upplagda video. Marketing Automation mjukvaran sätter poäng på alla aktiviteter kunden genererar och du har för varje kund en s. k Lead Scoring. Eller på svenska; de kunder som är mycket intresserade av ditt innehåll för höga poäng och är därmed ofta mogna för att bli kontaktade av företagets säljare och de med låga poäng kan företaget lugna sig med då de inte är tajming med en kontakt. Allt enligt beteendelagarna kring kundernas resa från intresse till köp.
Funkar det?
Fantastiskt!
Varför jobbar inte fler företag på detta vis? Mångt och mycket handlar det om att alltför många inte har ett integrerat arbetssätt mellan försäljnings- och kommunikationsavdelningen. Vilket är en förutsättning för att få denna marknads- och försäljningsmetodik att fungera. En annan anledning är att företag inte har tillräckligt fokus på att producera innehåll som inspirerar och engagerar längst den skakiga kundresan som pågår varje dag, från kundens första nyfikenhet till att ordern är inlagd.
Show me the money! säger chefen. No problem, säger marknadsföraren med koll på det redaktionella innehållet. Let’s do more, säger säljaren som gör allt mer avslut på de mogna sälj-leads som kommer från kommunikationsavdelningen.