Hemsidan – ditt digitala skyltfönster

hemsidan är en outnyttjad resurs som företagets främsta skyltfönster
Många bolag struntar i att lägga resurser på att pimpa sitt främsta digitala skyltfönster – hemsidan.

Jag har under min spaning på marknaden som digital affärsutvecklare, häpnat över hur många välrenommerade företag som mer eller mindre struntar i sitt främsta skyltfönster, d v s hemsidan.

Man bortser från det faktumet att 90% av alla kunder söker information på webben innan de överhuvudtaget tar kontakt med säljare eller gör ett avslut. De bolag som gjort sig synliga på Google och levererat en bra story om tjänsten eller produkten på hemsidan blir därmed vinnare. Varför är det då inte fler som jobbar med dessa bitar? Och då menar jag inte sökordsoptimering av halvbra eller rent av dåligt innehåll, utan varför jobbar inte fler med att skapa relevant och intressant innehåll som leder kunderna till köp hos just dem? Riskerna är ju annars stora att de hamnar på konkurrenters hemsidor om man inte jobbar med content marketing.

Nog gnällt. Finns det då bra exempel på bolag som arbetat med sin content marketing fullt ut? Absolut. Ett av dem är engelska kläddetaljisten Mr Porter. Gå in på deras sajt och njut av fantastisk storytelling kring produkter och varumärken, kopplat till hyperkommersiellt sälj.

 

3 reaktioner på ”Hemsidan – ditt digitala skyltfönster

      1. Det kommer du säkert att göra, jag återkommer med kommentarer där det passar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.