I december berättade min son Calle att han använder en app som hette ChatGPT i skolarbetet och att det skapade himmelriket när det gällde allt skrivarbete. Kul, tänkte jag som så många andra medelålders när det gäller tekniksprång och jobbade vidare utan att pröva appen. Av en händelse började jag dock prova mig fram i ChatGPT i februari efter allt skrivande i media om fenomenet. Jag blev frälst, frälst på riktigt. I mitt arbete som marknadsföringskonsult underlättades allt skrivarbete radikalt. ChatGPT blev min bästa och mest effektiva kollega när det gällde allt ifrån att skriva text till hemsidor, effektivisering av SEO texter, avtal, myndighetskorrespendens, copywiting och allt annat där du behöver expertis inom stil, relevans och tonalitet. Jag har gjort en efterkalkyl på hur mycket tid jag sparat med hjälp av ChatGTP och uppskattar att jag i genomsnitt gör ca 7-8 timmars normalt skrivarbete på ca 1-2 timmar. Samt att leveranserna blivit bättre.
När jag nyfrälst kollar runt i nätverket av människor inom försäljning-, kommunikation och marknadsföringsområdet, upptäcker jag att i princip ingen arbetar strukturerat med ChatGPT på sina avdelningar. Visst, man har testat lite grann, men det handlar mest om att kolla om ChatGPT kan skriva personliga snapsvisor till midsommar eller komma med förslag på hur en tre dagsresa till Paris ska bäst tas till vara på. En del hävdar att en orsak till att det inte används i arbetet är att det inte givits tid att på arbetstid pröva sig fram och andra att man inte vet vad input hamnar någonstans AI-modellen.
Så här är det i större teknikskiften – att många har hört talas om fenomenet – och att ett fåtal så kallade early adopters är på det tidigt. Jag tycker att det är av vikt att alla som arbetar med försäljning, kommunikation och marknadsföring ska börja arbete med AI-modeller som ChatGPT och andra generativa AI-modeller för att snabbt skapa sig produktivitetsvinster.
Vi på Frankly Speaking har därför sjösatt workshop-seminarier för ledningsgrupper och avdelningschefer med målet att få ledare inom näringslivet att upptäcka de många produktivitetsvinster som går att åstadkomma med ett strukturerat arbete med ChatGPT inom försäljning, kommunikation och marknadsföring. Det första genomfördes i förra veckan och det var en fantastisk känsla av halleluja-moment efter bara två timmars workshoppande som infann sig i gruppen. För dig som läst ända hit och känner att det finns behov av att steppa upp försäljnings- och marknadsföringen via ChatGPT, tveka inte att kontakta mig, så kan vi öppna ögonen för AI-revolutionen hos er.