Jag pratar med många marknadschefer inom detaljhandel och e-handel riktad mot konsumentmarknader. Frågan jag många gånger får är om content marketing verkligen kan kopplas till försäljning? De marknadsansvariga på bolagen har ofta bevisbördan gentemot sina huvudmän i ledning- och styrelse att en satsning på innehållsmarknadsföring verkligen genererar försäljning och inte bara hjälper varumärket att inta en expertposition på marknaden. Huvudproblemet är hur man ska hantera den dagliga försäljningsstressen med varumärkespositionering inom en e-handel där det i längden inte kommer att räcka med att erbjuda kunderna lågt pris och brett sortiment. Eftersom konkurrenterna gör detsamma.
Eftersom jag vill vara så konkret som möjligt i den här frågan, vill jag med Lifekedjan som exempel visa hur man integrerar sitt content med produk- och prisexponering på ett fantastiskt bra sätt. Bolaget verkar inom hälsokostsektorn, där konkurrensen på den svenska marknaden ökar dramatiskt i och med att alla apotekskedjorna gör storsatsningar på detta lönsamma segment. Följande är några konkreta exempel på hur de jobbar:
Skärmdumpen oven från webbplatsen visar här ett exempel på träningstips. Dessa är välskrivna och håller hög journalistisk kvalitet. Materialet är lätt att hitta och navigeringen på webbplatsen från inspirationsmaterial till köp-knapp på produkter som har med tipsen att göra är föredömligt smidig.
På webbplatsens ”etta”, ligger ett fönster som puffar för Lifes webb-TV, väl synlig och bra placerat bland Lifes produkt och prisexponering. Mixen mellan ren handelsplats och mötesplats för information och inspiration kring hälsa och välbefinnande är balanserad. Det blir inte sämre av att Life har satsat på en bra redaktionell idé med sin webb-TV serie. Journalisten Anna Hegestrand intervjuar kända svenskar, som exempelvis Paolo Roberto, kring hur de bäst får balans i deras många gånger hektiska liv. Något som vi dödliga kan känna igen oss i.
För att testa hur nära och lätt navigerat de var att gå ifrån informationsdelarna till produkt och köp-knapp på webbplatsen, så sökte jag på sökbegreppet ”protein” för att hitta något preparat för att stärka proteinintaget. Hela 464 träffar fick jag och utan vägledning till vad jag skulle köpa hade jag lämnat sidan på momangen. Men genom att klicka på flik ”Sidor” öppnade sig ett brutalt bra content kring intag av protein i form av 39 välskrivna artiklar i ämnet.
Här ett exempel på en artikel om syrsa som råvara i sitt proteinintag. Kul och välskrivet, som så mycket annat material som jag kunde finna kring intag av protein i såväl vår dagliga föda och med hjälp av extra kostintag. Det blev därför ett köp direkt från min sida.
Med detta exempel i bakhuvudet kan man gå tillbaks till utgångsfrågan i detta blogginlägg – går det att koppla content marketing med försäljning? Svaret är självklart ja. De olika handelsplatserna har liknande sortiment med en liknande prisbild inom hälsokost branschen. Det som kommer att fälla avgörandet kring vilka som får kunderna är vilken handlare som kan bygga det bästa förtroendet och trovärdigheten kring kunskap och expertis inom ämnet hälsa och hälsokost och här har Life kedjan skapat ett bra försprång fram tills idag. Vem vill peta i sig preparat från en handlare som inte visar sin kunnighet och expertis? Men man måste göra som Life har gjort, d v s:
- Skapa en webbplattform där content kan integreras i e-handeln på ett naturligt sätt. Content skall hjälpa kunden till avslut på ett smidigt sätt och inte hamna vid sidan av själva handelsflödet (se exempel protein)
- Skapa content med hög journalistisk kvalitet. Använd proffs så att materialet blir läst och tittat på. Nivån skall vara på samma nivå som allt annan redaktionellt material kring hälsa, kost och träning som finns omkring oss
- Ständigt mäta vilket material som skapar engagemang och leder till försäljning. Med detta som underlag, göra om och göra bättre.
Och tills sist. Skapa din egen uppfattning, gå in på Lifes webbplats här och se om du tycker som jag.