Det är intressant att följa ett bolag som H&M gällande content marketing. Alla vet att bolaget håller världsklass när det gäller att sälja mode till lågpris och därför är det lätt att tro att deras marknadsföring enbart handlar om priskampanjer och annan promotion för att skapa kundtrafik till butikerna. Men så är inte fallet. Med hela 22 miljoner följare på Facebook, 7,8 miljoner följare på Instagram och 6 miljoner följare på Twitter, så gör man onekligen något rätt med sin content marketing.
När det gäller engagemang på det som skrivs och läggs ut i de sociala medierna, så är H&M överlägsen sina konkurrenter inom modeindustrin (se grafen ovan). Vad är det som gör H&M så framgångsrika som content marketers? För det första så använder de inte sina sociala kanaler som digitala reklamtryckpressar, vilket många modeföretag dessvärre gör i en alltför stor omfattning. I huvudsak bjussar de på innehåll som inspirerar och involverar kunderna inom form, design, populärkultur och mode. Det är allt från intervjuer med modeikoner till allmänna trendspaningar. Engagemanget från kunderna i form av kommentarer och feed-back på det som bjuds, utnyttjar självfallet H&M i sin egen design- och produktutveckling.
H&M utvecklar sig också som sin egen publicist genom H&M Life som är en online tidning av hög klass. Denna fungerar som en central content hub för H&M där allt content som produceras finns att hitta. Både nya inslag som gammalt material.
H&M har länge gjort ett stort arbete inom CSR (Corporate Social Responsibility), vilket dock inte har märkts i tillräcklig grad ut mot oss konsumenter. Ett exempel på detta arbete är att få oss att tvätta kläderna på ett mer miljövänligt sätt. Konfektionsindustrin har enats kring ett koncept som kallas för Clever Care. H&M har i sitt content arbete satt ihop en sjysst film för att få dessa handhavande instruktioner något mer lättsmälta. Den finns att se på H&M Life. Detta är ett exempel på hur man utnyttjar ett kreativt berättande för att bygga in CSR ansträngningarna i sin kommunikation. H&M jobbar hårt med frågor som miljövänligt producerat bomull, rättvisa arbetsvillkor i fabrikerna e. t. c. Dessa frågor kommer att få allt större betydelse för varumärket H&M och kommuniceras effektivast med hjälp av content marketing.
Är allt perfekt när det gäller H&M:s content marketing arbete (vilket är en fråga som är lätt att ställa sig med tanke på alla övriga framgångar företaget har inom sin marknadsföring och försäljning)? Nej, det finns en del att jobba på. Inte minst när det gäller att hitta en lägsta nivå på den redaktionella nivån och även tonläget i artiklar, videointervjuer och dylikt kan svaja något. Ett exempel på ett företag som kommit längre i sitt content arbete inom modebranschen är Mr Porter, de levererar en hög lägsta nivå med en fantastisk tonträff. Dessutom kan H&M anstränga sig mångt mer med att berätta vad de gör inom CSR området, eftersom bolaget gör mycket mer än vad gemene man förstår.
Men det är väl tur att en av världens bästa detaljister har förbättringsområden. Det vore väl lite trist annars.