Du har väl undrat ibland varför det likas, kommenteras och delas så lite på sociala medier av allt som du skriver (allt kanske inte förtjänas att uppmärksammas, men ändå). Det kan gälla ditt företags ansträngningar på sociala medier, liksom dina personliga inlägg på Facebook, Instragram eller andra sociala kanaler som du använder dig av.
Jag har i varje fall undrat, ända tills jag var på en föreläsning som hölls av Jesper Åström, digital strategiexpert, då jag fick en intressant teori till livs. Hans erfarenhet av spridning av innehåll över sociala medier går att sammanfatta enligt följande modell:
1% av ett företags fans är av sådan art att de är så engagerade att de själva skapar innehåll kring ditt varumärke som de sedan försöker att sprida inom såväl egna och andras nätverk. En bild av ett fan med en cool tatuering av ditt varumärke skulle kunna vara ett sådant bildinlägg och uttryck för total hängivelse åt ett varumärke. Och faktiskt, de finns sådana. När jag arbetade som marknadschef på Onoff, hade vi en medarbetare som hade tatuerat in Onoff loggan i färg på armen. En bild på denna gick runt friskt på Facebook då det begav sig.
9% engagerar sig så långt i ditt innehåll att de likar och /eller kommenterar dina samt dina företagsfans inlägg. Om de verkligen tar till sig av innehållet kan det till och med delas. Dessa gäller det att underhålla och visa uppskattning i olika former, för att de skall fortsätta att engagera sig i ditt varumärke.
90% tillhör dock kategorien soffliggare, eller för att bruka sig av min terminologi – de är fluktare. De tar del av innehållet, men gör det utan att visa att de engagerar sig. M a o är den stora massan av läsarna/tittarna/lyssnarna i de sociala medierna fluktare som trots allt deltar, men som inte lämnar några som helst spår efter sig.
Jag som bloggare, måste erkänna att det känns riktigt bra, med en sådan här teori i ryggen. Det är alltså en hel del fler som tar del av vad jag skriver utan att de för den delen visar några avtryck i Linkedin eller Facebook, som är de sociala medier jag använder mig av för att puffa för mitt material som ligger på hemsidan. Vilket visar sig också när jag analyserar läsandet av min blogg i Google Analytics. Då jag har mångt fler läsare än de som likar mina puffar för bloggen på hemsidan.
Och oss emellan, jag tillhör definitivt fluktarkategorien i Jesper Åströms spridningsteori, är ibland väl snål med likes och andra tecken på uppskattning av bra innehåll, både privata sådana som varumärken som gör bra saker på nätet.