En intressant debatt startade för några veckor sedan när bloggerskan Amanda Schulman i samband med ett Instagram inlägg sponsrade en bildtävling från bilmärket BMW. Det intressanta med just detta inlägg var blandningen mellan det personliga, intima som de framgångsrika bloggarna är så duktiga på i sitt skrivande och krocken med det rena kommersiella budskapet från sponsorn. Nu råkade Amanda Schulman ut för en hel del påhopp från kändiskollektivet, då bland andra Henrik Schyffert och Babben Larsson anklagar Amanda Schulman för att ha gått över gränsen för det anständiga i att blanda reklam med det personliga berättandet.
Det jag tycker är intressant är att varumärken idag ser en möjlighet att få spridning av sina budskap genom att utnyttja det personliga tilltalet och intimiteten i berättandet i sociala medier som exempelvis Instagram. Enligt senare gjorda undersökningar planerar över 90% av marknadsförarna att under 2015 utnyttja sig mer av de sociala bildmedierna än tidigare. Och det är väl OK. Det jag dock ser alltför mycket av i brieferna till bloggarna och Instagram ambassadörer är orden ”närhet” och ”autenticitet”. Här har både publicisten och annonsören ett ansvar inför läsarna. Bloggaren måste hantera uppdragen så att läsaren kan upptäcka vad som är ”köpt” och vad som är äkta tankar och åsikter. I Amanda Schulmans BMW-inlägg är gränsdragningen glasklar och oklanderlig, även om övergången – från personligt betraktande till ”pang på rödbetan” budskapet från BMW – hade kunnat skrivits snyggare. I andra fall (utan att vilja peka finger) har jag sett otaliga exempel när en valhänt PR-konsult tillsammans med uppdragsgivaren försökt att produkt placera i det personliga tilltalet hos bloggaren, så att det känts både onaturligt och larvigt. Och sånt skaver på både publicistens och varumärkets renommé.
Hur som helst – det personliga skrivandet bland alla duktiga publicister i sociala medier är värda att använda sig av, för både produktplacering och för att exponera olika promotions, men det måste göras med respekt för det personliga tilltalet och intimiteten som publicisten lyckats skapa med sina läsare, så att reklambudskapet inte blir betraktat som ett övergrepp.
2 reaktioner på ”Sociala medier; gråzon mellan reklam och privatliv”
Intressant inlägg och bra poäng att det tydligt måste framgå när det är ett kommersiellt budskap. Undrar hur ofta man råkar ut för förtäckt reklam på Instagram? Men den viktiga frågan måste ju vara varför de inte passar på att cykla när de är på Gotland? Att köra bil mellan hus och gårdar som ligger nära varandra känns ju inte helt modernt.
ja, där har du en poäng. Men som jag skrev tidigare, övergången från minnenas grusväg till bilkörning i BMW blev inte helt lyckat i detta fall.