Tittade på en utmärkt intervju av New York mäklaren Fredrik Eklund på ekonomi TV-kanalen EFN.se i veckan som gick. Han berättade bl. a hur viktigt det var för honom att jobba med sociala medier för att skapa en tydlig position bland de redan 30 000 existerande mäklarna på Manhattan. Något som han konsekvent har jobbat med redan från starten i sin karriär. I intervjun framgick det också hur Fredrik Eklund förundrades över hur dåliga företag var på att arbeta med sina sociala kanaler. Något även jag har funderat mycket över under mina år som digital affärsutvecklare. Både Fredrik Eklund och jag gör samma analys när det gäller företags användande av sociala medier. De är ofta alldeles för ”corporate”, d v s saknar ambitionerna att vara personliga, ärliga och i vissa fall utlämnande och transparanta med det som skaver i verksamheten, vilket är viktiga förutsättningar för att bli intressant i sociala medier. Detta trots att många företag har varumärkesplattformar att utgå ifrån där både varumärkespersonligheten och tonaliteten finns beskrivna. Men som det onekligen saknar kreativitet att göra verklighet av i sociala medier.
Fredrik Eklund har 280 000 följare på Instagram idag. Visst, han har gjort sig känd med en riktigt framgångsrik reality-TV såpa om mäklarlivet i NYC och därmed skapat många följare den vägen. Men den viktigaste motorn är på det sättet han publicerar och sätter bildtexterna. Fredrik Eklund vågar diskutera och resonera kring det som oroar honom i livet, vad som gör honom ledsen och vågar skriva om mycket av det som skaver i hans tillvaro. Det gör honom till en riktig människa, som är lätt att tycka om. Vilket för många framgångsrika stjärnor med mångmiljondollar inkomster, är riktigt utmanande att uppnå, inte minst på Instagram.
Finns det då något bra exempel förutom fredrikeklundny på Instagram? Jo, ett bra exempel på företag som jobbar bra där är outdoor konfektionsföretaget Patagonia. Företaget publicerar inte bara fantastiska naturupplevelser, utan beskriver även engagerat om miljöförstöring och dess otillräcklighet att i alla lägen kunna hjälpa till i den omfattning bolaget önskar.