Videobloggare som Pewdiepie, Skilltwinz, Cupcake Jemma och inte minst Clara Henry håller på att förändra hela Tv-scenen. De drar miljontals tittare, på ett sätt som de etablerade TV-bolagen bara kan drömma om. De gör det med enkel teknik, ett vardagligt (men ytterst personligt) tilltal och deras fans följer dem troget. Klicka bara nedan på Clara Henrys ”jag har skaffat Tinder” inlägg på Youtube, så har du ett praktexempel på hur dessa nya mediers superstars jobbar.
Hur kan företag och varumärkesägare utnyttja Youtube – likt videobloggarna – mer än att bara annonsera på kanalen? De kan självfallet ta på sig en publicistisk roll och skapa sin egna TV-kanal. Eftersom investeringarna i infrastruktur och teknik är lika med noll, borde det vara ytterst lockande att kunna bygga varumärket med rörlig bild och ljud, utan att behöva köpa dyrt annonsutrymme. Det gäller dock att ha en publicitisk idé som håller och en content marketing strategi som stabil husgrund i ett sådant TV-bygge.
Finns det något bolag som gjort detta fullt ut. Påfallande få, eller nästan ingen, enligt min egen spaning. Det finns dock ett lysande undantag och det är energidrycken Red Bull, som skapat ett TV-hus inom action- och äventyrssporter som håller världsklass.
DN:s Fredrik Strage, rockjournalist, skrev en superbra krönika i fredags om hur han som representant för gammelmedierna, känner hur videobloggarna drar ifrån och hur den traditionella journalistiken tappar alltmer fotfäste i och med att de nya videobloggarna med sina nya tilltal och manér skapar en allt större publik. Läs den här, rubriken är; ”Jag är lika aktuell som en hörtös på en västgötsk åker 1940”.